Van Multiple Sclerose naar ScootMobiel

Gepubliceerd op 6 juli 2024 om 16:09

6-7-2024

 

‘De MRI laat afwijkingen aan de witte stof zien, tot ik meer weet zie ik u als MS patiënt’, zei de neuroloog weinig empathisch.

Tijdens het doen van haar mededeling keek ze me amper aan, maar verschool zich achter de monitor van haar computer waarop ze naar de scans van mijn hersenen en ruggenmerg staarde.

Een lang verhaal, kort: MS of geen MS, het feit is dat mijn mobiliteit slecht is. Toen leek een elektrische driewielfiets de oplossing om toch nog ergens te komen. Na een jaar was ook de fiets geen optie meer en moest ik aan de scootmobiel.

 

WMO had alle begrip voor mijn veranderde situatie, kwam de fiets ophalen en boden mij een scootmobiel aan. Wat ik zeker wist is dat ik niet de standaard scootmobiel van WMO wilde. Voor mij geen afgeragde scootmobiel met driewielen. Ik vroeg een PGB aan en kreeg deze, met een pakket van eisen.

Zoekend op het wereld wijde web raakte ik al verstrikt in de schimmige wereld van zorg- en scootmobielwinkels. Schimmig, omdat sommige aanbieders geen prijzen tonen bij de afbeelding van een scootmobiel, daarvoor moet je eerst de brochure aanvragen en je gegevens achter laten, wat een vrijbrief blijkt te zijn voor telefonisch contact. Ik heb dat afgehouden om eerst zelf te onderzoeken wat er zoal op de markt is aan scootmobielen en welke mogelijkheden er zijn voor welke prijs. Ik kreeg al snel door dat mindervaliden gezien worden als een melkkoe op zoek naar wielen. De vergrijzing neemt in rap tempo toe en maakt immobiliteit tot een financiële groeimarkt waarin gehaaide verkopers gebruikmaken van de onzekerheid van iemand die aan het verwerken is dat hij/zij voortaan afhankelijk is van hulpmiddelen. 

 

Ik heb mij de volgende vragen gesteld:

  • Nieuw of tweedehands
  • 3, 4 of 5 wielen
  • Actieradius en wat voor accu
  • Maximale snelheid
  • Maten, belangrijk voor de scootsafe (veel sites vermelden de hoogte niet)
  • Traditionele flippers om de snelheid te veranderen, of draaigas en remmen zoals op een (e) scooter 
  • Hoe is het onderhoud geregeld
  • Wat te doen bij pech
  • Kosten voor extra accessoires
  • Levertijd

 

  • Nieuw

Vanwege de garantie koos ik voor nieuw. Wat me opviel is dat de prijzen per leverancier voor een scootmobiel niet erg veel verschillen en dat de winst in het verdienmodel er omheen zit en waardoor het PGB volledig op gesoupeerd wordt.

  • 4 wielen

Ik heb proefgereden op 4 en 5 wielen. 4 grote luchtbanden geven mij het comfort en de stabiliteit die ik wil. Dat de draaicirkel daarmee groter wordt neem ik voor lief.

  • Actiradius/accu

50 kilometer is voor mij een realistische maximale afstand. De aanbieder van een actieradius tot 300 kilometer is niet erg transparant over de enorme extra kosten, het gewicht en de grootte van een dergelijke accu.

  • Snelheid

25 k/pu zodat ik met een fietser (gemiddelde snelheid 17 k/pu) kan mee rijden en enige reserve overhoudt om te versnellen bij inhalen. Een scootmobiel die sneller gaat dan 25 k/pu wordt niet gedekt door de scootmobielverzekering van de ANWB.

  • Afmetingen

WMO verplicht mij de scootmobiel in een scootsafe te stallen. Deze heb ik al vanwege de elektrische driewielfiets. Hoogte en breedte zijn niet het probleem, echter de hoogte van de spiegels en de hoofdsteun kan dat wel zijn. Ik heb diverse leveranciers gemaild en/of gebeld. De opgeven maten waren vaak onjuist.

  • Draaigas, maar dan anders 

Uit onderzoek is gebleken dat de meeste ongelukken met een scootmobiel veroorzaakt worden door het knijpen in de flipper waarmee gas wordt gegeven. Op sommige scootmobielen moet met de ene hand de flipper worden bediend en tegelijkertijd met de andere hand een draaiknop worden bediend voor de snelheid. Ik heb uiteindelijk gekozen voor een systeem het automatische gas/start/rij- stop systeem wordt genoemd. Een prettige tussenvorm.

In beide gevallen is er gewenning nodig van circa 30 minuten om aan deze manier van gasgeven en remmen. Gasgeven en remmen zoals op een e-scooter bestaat ook, maar een dergelijk scootmobiel zal mogelijk door de wetgever eerdaags niet meer gezien worden als gehandicaptenvoertuig.

  • Onderhoud 

De ene leverancier biedt dit aan voor € 175 per keer, tenminste drie keer per vijf jaar, de andere voor € 458 per jaar. Hoogste prijs die ik vond was € 3500 voor zes jaar + een accu wissel.

  • Pech

Een aantal grote leveranciers zeggen een eigen pechservice te hebben en als deze niet snel genoeg bij de pechvogel kan zijn, de ANWB pechhulp in te schakelen. Ik heb gelijk gekozen voor de ANWB pechhulp voor scootmobielen en weet dat mijn leverancier de scootmobiel zo nodig binnen twee dagen ophaalt. 

  • Accessoires

Een rollatorhouder kost op het internet gemiddeld € 200. Bij de duurste zorgcowboy € 800. 

Een slot (ART 4, 140 cm)  via internet € 45, via de zorgcowboy € 100. 

Anti-diefstal alarm via internet € 18. Exact hetzelfde alarm via Vegro, een zorgwinkel nota bene, € 94.

Bij het maken van de offerte wordt er een flinke korting gegeven op bovengenoemde accessoires. Ja, logisch.

  • Levertijd 

Een levertijd van een week tot vier weken is realistisch. Ik las in de reviews dat bij verschillende leveranciers de levertijden opliepen tot meerdere maanden.

  • Communicatie  

Het niet reageren op vragen die ik per mail of contactformulier stelde, of deze foutief beantwoorden, werden gedurende mijn zoektocht ook een criterium om al of niet verder te gaan met de betreffende leverancier. 

  • De keuze

Een vriendin, die wist van mijn zoektocht naar een scootmobiel, stuurde mij een een foto van de scootmobiel die ze had gehuurd tijdens het herstel van haar knieoperatie. De Astrixx hs de Luxe. Liefde op het eerste gezicht. Na wat heen en weer bellen en mailen over de eisen van het PGB, heb ik onder begeleiding van Tjepco een proefrit gemaakt op de Astrixx en de Nestorixx van Scootmobile4all, te Hoorn. Super professioneel, vriendelijk en behulpzaam heeft hij mij geholpen oplossingen te vinden voor het pakket van eisen en mijn specifieke wensen. Zowel de Astrixx als het bedrijf zijn aanraders.

Vandaag is de Astrixx, met de nodige aanpassingen, binnen een week geleverd en gaat voor mij, na twee jaar amper de deur uit, de wereld weer open. Ik kan weer deelnemen aan het sociale leven en er zelfstandig op uit. Helaas niet vandaag, het is code geel.  

 

Reactie plaatsen

Reacties

Er zijn geen reacties geplaatst.